A PowerApps integrálása Power BI-ba

Milyen esetekben lehet hasznos egy PowerApps vizualizáció a Power BI-ban? A következőkben ezzel a kérdéssel kapcsolatban fejtjük ki gondolatainkat és egy egyszerű példát is mutatunk az alkalmazásra.

A Power BI-t leginkább adatok interaktív megjelenítésére használjuk, tehát táblázatok, grafikonok, értékkártyák (és még lehetne sorolni miknek) segítségével láthatják a felhasználók a kívánt adatokat. Az interaktivitás pedig a különböző filtereket, gombokat, valamint beépített funkciókat jelenti.

Rendben, az adatokat már nagyon szépen meg tudjuk jeleníteni, de mi is történik akkor, ha látunk egy hibás értéket vagy új rekordot akarunk hozzáadni az alap adatbázisunkhoz? Egészen eddig, ilyenkor külön meg kellett nyitni az adatbázisunkat, vagy a Power Query editor-t és ott elvégezni ezeket a módosításokat. Ez azonban nem feltétlen egyértelmű minden üzleti felhasználónak. Az új PowerApps vizualizációval lehetőségünk nyílik ezeket a funkciókat a riportba ágyazni és a felhasználó igényeire szabva kialakítani ehhez a felületet.

Egy tipikus használati esete ennek amikor terv-tény riportot hozunk létre Power BI-ban. Különböző vizualizációs eszközök segítségével létrehozuk egy riportot, amit a felhasználó szeretne majd a terv és tény adatok összehasonlítására használni. A tény adatok azonban év közben folyamatosan bővülnek, kifejezetten kényelmes lenne, ha azon a felületen ahol az elemzés történik lehetne bevinni az új tény számokat.

A következő lépések szükségesek ahhoz, hogy ez a funkció is elérhető legyen a riportban:

  1. A PowerApps vizualizációra kattintás a vizualizációk fülön. (1. ábra)
  2. Kiválasztani melyik fieldeket szeretnénk majd megjeleníteni, módosítani az applikációban. (1. ábra)
  3. Már meglévő applikáció kiválasztása vagy egy teljesen új létrehozása (1. ábra). Ebben a lépésben a Power BI a netes PowerApps fejlesztőfelületre fog minket navigálni, ahol létrehozhatjuk az applikációnkat. (2.ábra)
  4. Mentés és publikálás. (3. és 4. ábra)

1. ábra: Első lépések a Power BI-ban egy applikáció létrehozásához

2. ábra: PowerApps fejlesztői felület

3. ábra: Az elkészített applikáció mentése

4. ábra: Az elmentett applikáció publikálása

Ezzel kész is van a felületünk, ahol az adatbázissal tudunk kommunikálni. Nézzük meg, hogy az általunk hozott példában ez hogyan is működik.

5. ábra: Demo riport a terv/tény számok elemzéséhez

A dashboardon látható egy táblázat és egy grafikon a terv/tény számok összehasonlítására, néhány szűrő a felhasználó számára, illetve az új PowerApps vizualizációnk.

6. ábra: A létrehozott applikáció három nézete

A PowerApps felületünkön láthatunk egy gombot, ahol új tény számot tudunk hozzáadni a mögöttes adatbázishoz (a mi példánkban ez egy Sharepoint lista), valamint alatta a már meglévő rekorodokat látjuk egy listában (baloldali felület a 6. ábrán). Ezeknek az elemeit részletesebben meg tudjuk nézni a „szem” ikonra kattintva, valamint módosítani is tudjuk ha az új felületen a „ceruza” ikonra kattintunk (középső felület a képen). A „New plan record” gomb megnyomásával a részletező nézethez hasonló felületre kerülünk át, ahol az üres mezők kitöltésével egy új sort adhatunk az adatbázisunkhoz (jobboldali felület a képen).

Néhány megjegyzés:

  • A Power BI ezen funkciójának nyilván a PowerApps tudásszint egy korlátja, azonban már alapszintű ismeretekkel is rengeteg problémát meg lehet oldani a Microsoft ezen szoftverével.
  • Az adatok módosításához szükség van egy elsődleges kulcsra az adatbázisban amivel egyértelműen vissza lehet keresni egy rekordot. Esetünkben ez egy Sharepoint listában automatikusan generálódik ID néven. Ha viszont más adatforrást használunk mindenképpen be kell egy ilyen értéket vezetnünk.
  • Az applikációnk módosításához a PowerBI vizualizációra kell kattintanunk és a már ismert jobboldalt fent megtalálható három pontra kattintva találjuk meg az „Edit” lehetőséget.

A Power BI új PowerApps vizualizációs lehetősége rengeteg új lehetőséget és megoldást hozott számunkra. Egy helyen tudjuk az adatokat különböző módon és interaktívan vizualizálni és a mögöttes adatbázisban módosításokat végrehajtani (vagy adott esetben új elemet hozzáadni). Kifejezetten felhasználóbarát megoldást nyújt a PowerApps vizualizáció az üzleti folyamatok fejlesztésében, hiszen nem kell rengeteg programot megnyitnia a későbbi felhasználóknak, elég csak egy felületet megismerniük és megtanulniuk.